השבת גמגום שאבד

הגיע הרגע – הילד סוף כל סוף השתחרר מהגמגום שכל כך העיק עליו, וחזר לדבר באופן חופשי וטבעי.
רוצים להחזיר לו את הגמגום ?
ברור שלא.
כמי שפוגש מידי יום ילדים והורים ואת הסבל שהגמגום מביא לפתחם, אני יודע עד כמה הדבר האחרון שתרצו זה שהגמגום יחזור, או אפילו רק "יקפוץ לביקור קצר".
אני יודע, וברור לי, שתעשו הכל כדי שזה לא יקרה.

~ ~ ~

ההורים של נטלי (10) היו מאושרים. "הילדה פורחת, איזה שינוי מדהים !" היתה לשון ההודעה ששלח לי האב אחרי המפגש החמישי שלנו.
ואכן נטלי עברה שינוי מדהים.  שינוי שכמוהו עוברים לא מעט ילדים, בני נוער, ומבוגרים.

ההודעה הבאה שקיבלתי מהאב הייתה קצת מודאגת: "שלום דייב, אשמח אם תוכל להתקשר אלי, אני רוצה להתייעץ בנוגע לנטלי. אני חושש שחלה נסיגה"
התקשרתי אליו כעבור כמה שעות, נכון להרגיע כל חשש ולהנחות כיצד לנהוג.
"תודה שהתקשרת כל כך מהר" פתח האב, והמשיך לתאור המצב שכל כך הדאיג אותו ובגללו ביקש לשוחח איתי. הוא סיפר כי מזה כמה ימים שהם מבחינים שנטלי שוב מתקשה בדיבור. "אמנם לא כמו שהיה מקודם, אבל כאילו חזרה אחורה מהדיבור הנהדר שכבר השיגה".
"ואנחנו דווקא כל הזמן מעודדים אותה, ומחמיאים לה ולא מפסיקים לספר לכולם על השינוי המדהים. אשתי ממש הייתה בעננים. בכל מפגש משפחתי או שחברים באים – היא מבקשת מנטלי שתראה להם איזה יופי היא מדברת. ממש לא מפסיקה להתרגש ולהשוויץ. ואז לפני כמה ימם פתאום שמנו לב ששוב היא נתקעת, ושוב קשה לה עם מילים מסוימות"
"לא, לא, לא…." קטעתי אותו "רק לא זה".
"מה ?… עשינו משהו לא נכון ??" הוא נבהל מההתפרצות שלי לדבריו.
ובצדק…

אני בטוח שהכוונה של הוריה של נטלי היתה טובה. כמו שכתבתי אין אף הורה שרוצה שהגמגום של הילד שלו יחזור. והורים יעשו הכל כדי שזה לא יקרה.
אמא של נטלי כל כך שמחה מהשחרור של נטלי, ובאופן טבעי לגמרי רצתה לחלוק את ההתרגשות הזאת עם הקרובים לה.
אלא שבכל פעם שעשתה את זה בנוכחות נטלי, ועוד יותר מזה כשהיתה מבקשת מנטלי להדגים את הדיבור החופשי שלה מול אנשים, היא בעצם החזירה את הגמגום של נטלי לקדמת הבמה.
נסו לדמיין לעצמכם שמישהו פתאום היה בא ומחמיא לכם על הדרך בה אתם נושמים. או לדוגמא הורה שהיה קורא בגאווה לבנו להדגים לאורחים איזה יופי הוא נושם.
עוד באותו הרגע תשומת הלב שלכם היתה עוברת לנשימה, ובמקום נשימה טבעית ורגילה, סביר שהייתם מתחילים לנשום באופן מלאכותי נשימות עמוקות ורחבות יותר.
כלומר ממצב טבעי ומשוחרר הייתם עוברים למודעות מלאה לנשימה שלכם.

ומה הגמגום הכי אוהב ? מודעות לדיבור.
מודעות לדיבור ממש מזמינה את הגמגום ונותנת לו את קדמת הבמה. את מלוא המקום.
שחרור ממודעות לדיבור הוא אחד המפתחות החשובים לחזרה לדיבור משוחרר וחופשי.

תוסיפו לזה את מימד הלחץ והמבוכה שבסיטואציה שנוצרה, ולפי דבריו של האב היא חזרה על עצמה מספר פעמים, והנה לנו הסבר לנסיגה שחלה אצל נטלי.
הסברתי לאביה של נטלי באריכות את הדברים, ומיד לאחר מכן שוחחתי גם עם האם.
את נטלי פגשתי כעבור 4 ימים, וניכר היה כי הדיבור המשוחרר והבטוח חזרו ותפסו מקומם.
אמא של נטלי עדיין ממשיכה לשמוח ולהתרגש מהשינוי האדיר שחל, אך הבינה עד כמה חשוב לא ליצור באופן מלאכותי תנאים של מודעות לדיבור.

~ ~ ~

אהבתם? שתפו את הפוסט

עוד מאותה קטגוריה

גמגום, לא מה שחשבתם 

התמודדות עם גמגום רוב האנשים המתמודדים עם גמגום (או אלה אשר בני משפחתם הקרובים מתמודדים עם גמגום), טועים לחשוב שגמגום מהווה למעשה לקות בדיבור. חשיבה מוטעית

בודק...