כרטיס הביקור הראשון של העולם

הורה הוא כמו כרטיס הביקור הראשון של העולם המוצג בפני הילד. לכן, רגע לפני שההורים רצים להפנות את ילדיהם לטיפול, לחיפוש סיוע ועזרה אצל אנשי המקצוע, חשוב לעצור ולהכיר בחשיבות העצומה שיש להורה בעיצוב הדרך בה תופס ויתפוס הילד את סביבתו ועולמו.

לפני שהפכו ההורים להיות הורים, הם קודם כל היו והינם בני אדם. בני אדם עם חולשות וחוזקות. כאשר הם הופכים הורים הם מביאים עימם אל תוך ההורות את כל אותן תכונות ודרכי התמודדות שסיגלו לעצמם עם השנים. וכך, עם ארגז הכלים הנתון הזה, הם מקבלים על עצמם את אחד התפקידים היותר משמעותי שיש, תפקיד הנושא בחובו אחריות אדירה. בידיהם טמונה האפשרות להשפיע על האופן בו יתייחס ילדם אל העולם – האם יתלהב, האם ידע לזהות את שלל ההזדמנויות הטמונות בו, האם ניצוץ של שמחה וסקרנות יהיה חלק ממבטו, וכיצד יתמודד עם הקשיים. מכאן שישנה חשיבות מכרעת לעבודה הפנימית שיערכו עם עצמם ההורים. 

חשוב שההורה יבדוק עם עצמו באילו משקפיים רואה הוא את העולם ואיזו גישה לסביבה הוא מעביר לילד. הילד לומד רבות מתגובותיו של ההורה ומאמץ לעצמו דרכי תפיסה ותגובה לסיטואציות שונות הקורות סביבו – האם העולם הסובב אותנו הוא מקום מורכב וקשה, והאם הוא, הילד, בעל יכולת התמודדות עם הקושי.
ילד אשר חווה את ההורה שלו כמסכן, כמתלונן, וצועק יתקשה לפתח את החוזק הפנימי הכל כך חשוב אשר יאפשר לו להתמודד עם מטלות החיים. ילד להורה שבעיקר מתלונן יתקשה לשאוב את החיוניות הנדרשת בחיים אשר עוזרת לתפקוד היומיומי וליחסים עם האחר. מסרים כגון שהעולם הוא אינו מקום נחמד להיות בו, הוא רווי בעיות וכל החיים זו התמודדות אחת קשה, עוברים באופן לא מודע לילד ועשויי להערים עליו קשיים בתפקוד היומיומי.

לעומת זאת, כאשר ההורה מחייך אל הילד, הוא חווה את העולם כמחייך אליו.
כאשר ההורה מצליח לראות את החיוניות בעולם ולחוות את היופי שבו ואת מעלותיו, המסר עובר לילד באופן לא מודע. כאשר המסר שההורה מעביר לילדו הינו ביסודו אופטימי ובעל תחושה של מסוגלות, הילד לומד להיות מסוגל, לאהוב את הסביבה ולרצות לדעת להתמודד עמה.

בתחילת דרכו של הילד השפעתם של ההורים עליו ועל תפיסתו עצומה פי אלף מאשר תהיה לכל איש המקצוע, מנוסה ככל שיהיה.  ניתן ורצוי להשתמש בהשפעה זו בכדי לחולל שינויים.
על ההורים להשכיל להבין זאת, ובעיקר להיות מודעים לכוח האדיר שבידיהם.

אהבתם? שתפו את הפוסט

עוד מאותה קטגוריה

גמגום, לא מה שחשבתם 

התמודדות עם גמגום רוב האנשים המתמודדים עם גמגום (או אלה אשר בני משפחתם הקרובים מתמודדים עם גמגום), טועים לחשוב שגמגום מהווה למעשה לקות בדיבור. חשיבה מוטעית

בודק...